Bonjour

Roffade åt mig en gratis tidning på ICA. Det får bli min "jul-bibel". Den är fantastisk och jag lovar att visa mer imorgon men jag hinner inte mer än bara detta lilla idag.


"Julbordssnackis"
-Vad betyder "glögg" egentligen?
Glögg kommer från ordet glödga - att hetta upp något tills det glöder. Traditionellt glödgades kryddat vin genom att man tände eld på en bit spritdränkt socker som låg på ett galler över grytan. Sockret droppade då ner i vinet. Sedan slutet av 1800-talet har glögg varit en given juldryck, innan dess glödgades vin både titt som tätt, ofta för att vinet som kom till Sverige var så dåligt att det behövdes.


Jag älskar onödigt vetande. Onödigt men ack så intressant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0